muqaddimah

"Allah (sentiasa) hendak meringankan (beban hukumnya) daripada kamu, kerana manusia itu dijadikan berkeadaan lemah" (Surah An-Nisa:28)

flower

Monday, May 17, 2010

pengalaman yang tak dapat aku lupakan,,

Permulaan peristiwa sedih , , , , ,
Kegembiraan yang aku rasai tidak berpanjangan,,
Sewaktu menjalani jungle tracking,,
Aku tergelincir,,
Namun aku sempat berpaut pada sebatang pokok,,
Kesakitan mula ku rasakan,,
Tanpa aku pinta, juru pandu itu menghulurkan tanganya untuk membantuku,,
Aku tidak menyahutnya,,
Bukan sombong,,
Tapi aku masih boleh bertahan,,
Lagipun dia bukan muhrim ku,,
Lalu dia menhulurkan kayu untuk aku pegang,,
Aku menerimanya,,
Dan turun bukit yang licin itu dengan berpaut pada kayu yang dihulurkan oleh juru pandu itu,,
Tanpa di duga,,
Juru pandu itu tergelincir,,
Dan aku yang berpaut pada kayu yang dipegangnya turut tergelincir,,
Ya Allah,,
Sakitnya tak dapat aku ungkapkan,,
Kali ini begitu teruk,,
Kerana serekan itu agak jauh,,
Aku tidak mampu lagi untuk bergerak,,
Ini kali kedua aku jatuh,,
Ketika itu aku hanya berfikir tentang kematian,,
Aku tidak lagi boleh bergerak,,
Ya Allah,,
Ujian ini,,
Berat untuk aku memikulnya,,
Sakitnya hanya tuhan saja yang tahu,,
Tulangku mulai sakit,,
Kesakitan kali ini melebihi kesakitan yang aku rasai sebelumnya,,
Mak,,
Abah,,
Maaf andai adik tak dapat memenuhi impian dan hasrat kalian,,
Hati aku berkata-kata,,
Tatkala memikirkan soal orang tua ku,,
Disebabkan aku tak dapat bergerak,,
Kerana tulang ku terasa sakit,,
Tulang rusuk dan tulang belakang,,
Mulainya sakit,,
Kebas,,
Sahabat2 mulai memapah aku ke bawah,,
Nasib aku dah hampir sampai,,
Aku di baringkan,,
Lalu di isi ubat,,
Aku diajukan pelbagai soalan dari para pensyarah,,
Sakit di mana??
Kebas??
Nak p hospital??
Nak urut??
Aku sekadar katakan,,
Sakit,,
Itu ungkapan yang mampu aku katakan ketika itu,,
Dengan linangan air mata,,
Aku menahan kesakitan,,
Tanpa berfikir lagi,,
Mereka membawa aku di bawa ke kereta untuk ke klinik,,



Peristiwa perjalanan ke klinik
Pelbagai cara yang di lakukan,,
Bagi mengelakan kesakitan pada tulang aku,,
Sakit!!!!!!!!! Sakit!!!!!!!!!
Hati ku menjerik,,
Aku benar-benar kesakitan ketika itu,,
Mak!!!!!!
Jerik hatiku lagi,,
Setelah di bawa ke kereta,,
Aku di bawa ke klinik,,
Setelah sampai aku di bawa keluar,,
Sekali lagi aku meraung kesakitan,,
Untuk keluar dari kereta,,
Sukar untuk kau bergerak,,
Ya Allah,,
Sakitnya,,
Itu dapat aku katakan,,
Setelah berjumpa doktor,,
Doktor itu memeriksa aku,,
Dan mengatakan,,
Aku harus di bawa ke hospital,,
Dia tidak mampu merawat aku,,
Aku kemudiannya di hantar ke hospital,,




Peristiwa di hukm , , , , , ,
Hukm,,
Tmpat yang kami tuju,,
Setelah sampai,,
Sekali lagi kesakitan yang aku harus tanggung,,
Allahuakbar!!!!!!!!!!
Sakitnya!!!!!!!
Linangan air mata yang jatuh ke pipiku,,
itu sudah cukup membayangkan keperitan yang terpaksa aku tahan ketika itu,,
aku kemudiannya di daftarkan d kaunter pendaftaran kecemasan,,
setelah itu aku di bawa ke ruangan pemeriksaan,,
di mana aku di ambil darah,,
periksa takanan darah,,
suntik ubat tahan sakit dan dimasukan air,,
setelah itu aku dibiarkan keseorangan,,
Ya Allah,,
Terseksanya aku ketika itu,,
Aku tanggung kesakitan sendirian,,
Tak lama kemudian,,
Aku didatangi seorang doktor pelatih,,
‘adik siapa nama’
‘umur’
‘markah kesakitan berapa’
‘dari 0-10’
Itu lah soalan yang diutarakan kepada aku,,
Dengan kesakitan yang aku tanggung,,
Itu yang di tanya,,
Aku begitu terkilan dengan caranya,,
Bukan memeriksa,,
Sekadar bertanya soal xxx terhadap aku,,
Aku menjawab dengan lemah,,
Setelah itu,,
Dia meminta tandatangan aku,,
Setelah siap tugasannya,,
Dia pergi meninggalkan aku,,
Ya Allah,,
Ujian apa yang Kau berikan pada aku??
Sekali lagi aku diuji,,
Mak!!!!!!
Abah!!!!!
Adik sakit!!!!!!!
Hati aku menjerik lagi,,
Air mataku masih mengalir,,
Tidak lama kemudian,,aku didatangi seorang lelaki,,
Gaya nya seperti doktor pakar,,
Dia bertanya padaku,,
‘berapa markah kesakitan’,,
8 jawab ku lemah,,
Sekali lagi aku diberi ubat tahan sakit,,
Telah itu dia pergi meninggalkan aku,,
Sewaktu aku ditinggalkan,,
hatiku berbisik,,
‘Ya Allah,jika ini dugaan yang Kau kurniakan padaku,aku terimanya’
Namun aku jua insan biasa,,
Aku tidak dapat bertahan sekiranya ia berpanjangan,,
Aku rela nyawaku diambil’,,
Waktu itu,,
Aku benar-benar tidak dapat bertahan,,
aku benar-benar berputus asa,,
tidak lama kemudian doktor datang lagi,,
soalan yang sama diulangi,,
jawapan yang sama yang aku beri,,
perkara itu berulangan beberapa kali,,
entah berapa kali aku diberikan ubat sakit,,
akhirnya aku di bawa untuk melakukan X-ray,,
setelah beberapa jam,,
keputusan keluar,,
tapi,,
katanya,,
aku tidak apa-apa,,
tiada tulang yang patah,,
aku benar-benar bersyukur,,
namun kesakitan yang aku alami masih ku rasakan
aku memberanikan diri bertanya doktor,,
‘berapa lama lagi saya di sini??
Hari ni saya nak balik ke kampus’
‘sampai awak tak rasa sakit’
‘tapi saya dari jauh’
Akhirnya doktor itu mengizinkan aku keluar,,
Dengan syarat aku harus berehat,,
Aku mengiakannya,,
Aku diminta berehat beberapa hari,,
Aku diam,,
Setelah beberapa minit aku menunggu,
Sahabatku datang dengan membawa kerusi roda,,
Tulang aku masih lagi sakit,,
Tapi aku tahan,,


Setelah keluar dari hospital , , , , perjalanan balik,,
Setelah masuk kereta aku di bawa ke bus yang menunggu kami di luar hukm,,
Setelah keluar dari kereta aku dipimpin untuk ke bus,,
Kesakitan,,,
Masih lagi,,
Aku didukung oleh para pensyarah untuk naik ke dalam bus,,
Mak!!!!
Sakit!!
Setelah itu,,aku duduk d kerusi,,
Sudah beberapa jam berlalu,,
Kami berhenti di Hentian Genting Sempah,,
Aku di tanya oleh puan hasimah,,
‘awak nak balik??
Saya harap awak balik??
boleh berubat cara kampung’
Aku dengan keputusan aku untuk pulang,,
Untuk mengambil test mgt esok hari,,
Setelah diberi nasihat berulang kali oleh pensyarah,kawan2,,
Aku akur,,
Balik ke rumah,,



Peristiwa balik rumah , , , , dan hospital temerloh, , , ,
Aku diturunkan di chenor,,
Along yang ambil,,
Setelah itu along bawa aku ke rumah,,
Mak menyambut aku setelah sedar akan kepulangan aku di rumah,,
Aku dipapah oleh mak n along,,
Setelah itu aku berehat di ruang tamu,,
Keesokan harinya,,
Aku ke hospital temerloh,,
Kerana mak tak sangup melihat aku mengerang kesakitan,,
Along membawa kami ke hospital,,
Aku mengambil no dan menunggu sampai giliran aku dipanggil,,
Setelah 3 jam aku menunggu aku mula bosan,,
Kesakitan aku kian terasa,,
Air mata yang aku tahan,
Deras mengalir,,
Dan mak mula sedih melihat aku menahan kesakitan,,
Setelah 1 jam aku menangis,,
No. aku mula dipanggil,,
Aku dipimpin oleh mak,,
Setelah itu doktor ingin membuat x-ray,,
Namun aku memaklumkan yang aku telah membuat xray di hukm,,
Doktor itu meluahkan kekesalanya,,
dia pon tak berani melakukan xray keatas aku,,
kerana,,
bimbangkan sel-sel akan mati,,
aku dicucuk dengan ubat tahan sakit yang kuat kesanya,,
setelah aku dicucuk,,
aku berasa mengantuk,,
dan tertidur,,
petang itu,,
en. Yuzai menelefon aku untuk membawa aku berurut,,
dia beserta pensyarah lain,,
datang ke rumah petang itu,,
aku berurut selama 2 hari sahaja,,
tidak ingin menyusahkan orang-orang di sekeliling aku,,
aku nekad untuk pulang ke kampus pada hari rabu,,
miss afzan minta untuk aku untuk balik hari khamis,,
kerana dia ada hal,,
tak dapat nak tumpangkan aku ke kampus,,
along ada hal,,
aku hanya menjawab,,
aku tak kisah,,
aku tetap dengan keputusan aku,,



perjalanan ke kampus
aku akhirnya pergi ke stesen bus,,
aku berjalan perlahan-lahan dengan penuh berhati-hati,,
kesakitan yang aku rasakan tidakku hairan,,
didalam bus,,
aku menangis menahan kesakitan,,
aku kuatkan jua,,
semuanya kerana mak dan abah,,
nekad untuk merealisasikan segala impian mak dan abah,,
setelah sampi kampus,,
sekali lagi dugaan yang aku harus lalui,,
naik tangga,,
ke tingkat 3,,
aku duduk di aras 3,,
ya Allah,,
sakitnya,,
aku naik ke atas dengan perlahan da menahan kesakitan,,
setelah sampai ke bilik,,
aku menangis sekuat hati,,
semua ro0mate aku tiada,,
aku mengambil kesempatan itu untuk menangisi segalanya,,
aku sedih!!!!!!
Sakit!!!!!!
Kenapa semua ini harus berlaku pada aku??
Aku tidak kuat lagi!!!!
Aku lemah!!!!!
Kenapa mesti aku yang terima???????
Itu jeritan hatiku,,
Waktu itu,,,
Aku tidak lagi sekuat insan yang bernama norazura,,
Aku bukan lagi aku,,
Aku lemah,, aku
Waktu itu jua fikiran aku terganggu dengan test??quiz??,,
Dan final exam yang bakal tiba dalam beberapa hari lagi,,



Kehidupan di kampus setelah peristiwa buruk , , , , , , ,
Aku tidak lagi azura yang dulu,,
Laju langkahnya,,
Lincah,,
Suka bergurau,,
Kini aku adalah azura baru,,
Langkah aku semakin perlahan,,
Aku tidak lagi lincah,,
Pergerakan aku makin terbatas,,
Aku semakin suram,,
Aku lemah,,
Tak kuat,,
Tiada lagi yang ingin berkawan dengan aku,,
Kerana aku lambat,,
Perlahan langkah aku,,
Aku berjalan keseorangan,,
Kalau ada yang bersimpati dengan aku,,
Adalah aku teman,,
Jika tak,,
Tiada lah,,
Aku pun tidak inginkan belas kasihan dari orang,,
Selagi aku mampu,,
Aku boleh buat sendirian,,
Aku keseoranagan,,
Aku rasa kan ketika itu,,
Aku seorang yang tidak berguna,,
Segalanya memerlukan bantuan dari orang sekeliling,,
Lagi beberapa hari,,
Aku nak jalani exam,,
Tapi keadaan aku semakin lemah,,
Aku lemah!!
Sangat,,
Aku tidak boleh duduk lama-lama,,
Aku akan baca buku,,
Dengan cara,,
Berbaring,,
Aku hilang focus,,
Aku sedih sangat,,
Tapi aku tahu,,
Aku perlu kuat,,
Aku perlu hargai segala peluang yang diberikan Allah kepada aku,,
Iaitu,,
Peluang hidup,,
Jika nak diingatkan kesakitan yang aku tanggung,,
Aku rasa dah tiada peluang untuk aku hidup,,
Tapi aku masih di sini,,
Peluang ini akan aku gunakan sebaik mungkin,,
Aku terpaksa tahan ksegala kesakitan ini,,
Aku perlu lawan,,
Aku sepeti yang lain,,
Turun naik tangga untuk ke kelas,,
Alhamdulillah,,
Segala exam Berjaya aku lalui,,
Segalanya aku berserah kepada Allah,,
Aku dah berusaha sedaya boleh,,
Yang aku pohon,,
Keputusan yang baik,,
Ya Allah,,
Tentukan lah yang terbaik untuk ku,,
Sesungguhnya,,
Engkau yang Maha Mengetahui,,
Kau lah yang sebijak-bijak perancang,,
Segalanya aku beserah,,
Hanya kepadaMu,,
Sang Pencipta yang Maha berkuasa atas semua makhlukNya,,




Sebulan setelah peristiwa itu berlalu , , , , , ,
Genap sebulan peristiwa itu berlaku,,
Kesan nya pada ku,,
Masih belum hilang,,
Kemalangan itu benar-benar membuatkan aku sengsara,,
Kesakitan ini masih lagi belum dapat dikurangkan,,
Untuk mengadu pada mak dan abah,,
Tidak sesekali,,
Aku tidak mahu mereka risau akan ku,,
Aku rela tanggung ia,,
Selagi aku mampu bertahan,,
Akan ku tahan,,
Luka semakin membengkak,,
Tulang aku tidak sekuat dahulu lagi,,
Aku perlu kuat dan tabah untuk berhadapan dengan orang tuaku,,
Agar mereka tidak perasan yang aku sedang menangung kesakitan ini,,
Aku harus menjadi pelakon hebat di depan mereka,,
Aku tak nak dan tak sanggup nak menyusahkan mereka,,
Aku harus kuat,,
Aku harus tunaikan segala impian mereka,,
Aku harapan mereka,,
Mak,,
Abah,,
Akan ku tunaikan dan penuhi segala impian kalian,,
Yang aku mohon,,
Doa yang tidak putus dari kalian untuk ku,,
Kalian adalah penguatku,,
Tanpa kalian,,
Aku tak mampu berada pada tempat yang aku ada sekarang,,
Aku kuat kerana memikirkan kalian,,
Segala ini aku lakukan untuk kalian,,
Allah,,
Permudahkan lah segala urusan ku,,
Ujian ini,,
Aku terima dengan hati yang terbuka,,
Tapi aku mohon,,
Setiap ujian yang Kau bekalkan buatku,,
Kau sertailah ia dengan segenggam ketabahan dan kekuatan iman,,
Agar aku,,
hambaMu yang lemah ini kuat menghadapinya,,
dan sentiasa berada di landasanMu yang benar,,




sekian,,
ini lah yang dapat ana kongsikan dengan kalian,,
bukan ingin mohon simpati,,
sekadar perkongsian pengalaman,,
dimana,,
yang baik,,
kalian jadikan tauladan,,
yang buruk kalian jadikan peringatan,,
agar kalian tidak melakukan nya,,
dan beringatlah,,
masih ada lagi ujian yang lebih besar yang di terima orang lain,,
bukan hanya kita,,
teruk kita,,
orang lain lagi teruk melalui dugaan buat mereka,,
sesungguhnya,,
Allah tidak akan menguji hambaNya jika hambaNya tidak dapat menanggung,,
Jadi,
Yakin lah,,
Setiap dugaan itu,,
Pasti ada jalan dan ruang untuk kita selesaikan nya,,
Kuatkan hati,,
Ingat,,
Apa yang berlaku ada sebab,,

Salam,,

2 comments:

Mujahid Muda said...

='(

ukhti Nur said...

itu lah kehidupan..insyaAllah..segalanya ada hikmah shbt...:)