muqaddimah

"Allah (sentiasa) hendak meringankan (beban hukumnya) daripada kamu, kerana manusia itu dijadikan berkeadaan lemah" (Surah An-Nisa:28)

flower

Saturday, September 17, 2011

kembaraku

kesunyian di malam ini membawaku berfikir sejenak. kisah pengembaraanku di bumiNya.. pengembaraan yang tidak ku ketahui di mana dan bila penghujungnya..yang aku harapkan..moga di pengakhiratan pengembaraan ini berakhir dengan kebaikkan.. dan moga perjalanan ku di alam seterusnya akan lebih baik dan lancar. Duhai Ilahi, tiada kemampuan untuk ku miliki sesuatu tanpa keizinanMu,tidak kuat ku mengharungi tarbiahMu tanpa kekuatan drMu tidak ku berjalan dgn baik tanpa cahaya petunjuk Mu. dengan kemuliaanMu, ku mohon agar diri kerdil ini akan sntiasa dibawah rahmat dan kasih sayangMu.. perjalanan ini terkadang membuatkan aku keletihan,oleh itu Engkau ubati keletihan ini dengan santapan iman. prjalanan yang terkadang membuatkan aku jauh drMu, oleh itu Engkau kirimkan tarbiahMu agar aku kembali kpdMu..
sejauh mana aku pergi, setinggi mana gunung yang ku daki..dalam perjalanan ini..Engkau bekalkan kekuatan buat diri ini.. ya Ilahi, dikala aku tergapai2 mencari2 diriku, Engkau berikan petunjuk..
sehingga perjalanan ke hari ini...telah banyak yang ku temui, namun tdk banyak yang ku miliki..telah banyak yg kemiliki namun tidak kekal di sisi..setiap yang hadir pasti akan pergi..dan pengembaraan ku susuli dengan berhati2. tiap perhentian yang ku lalui, Engkau hadiahkan pertemuan.. dan setiap kali perjalanan ini ku terusi Engkau kurniakan perpisahan..walau apa dna siapa yang pernah hadir ke dalam hidup ini...Engkau kurniakan rahmatMu kpd mereka.
perjalanan demi perjalanan ku susuri..merata2 makhluk memuji2Mu..cemburuku kerana ada insan lain yang lebih menyayangiMu selainku. tiap hari aku cuba dan terus mencuba untuk menyintaiMu lebih dari orang lain menyintaiMu..namun kelemahan dan kedhaifan diri ini,,,menghalangku...
sekian drku si pengembara...moga pengembaraan seterusnya membawa ku lbih dekat drMu..

No comments: