muqaddimah

"Allah (sentiasa) hendak meringankan (beban hukumnya) daripada kamu, kerana manusia itu dijadikan berkeadaan lemah" (Surah An-Nisa:28)

flower

Saturday, September 17, 2011

maya??realiti?

saban hari kita dipertemukan dengan sahabat baru. terkadang tidak sempat mengenali yg sebelumnya, datang pula insan baru. aku menemui shbt2 ini melalui laman facebook dan terlalu banyak yang aku pelajari dari mereka. dna pernah juga diri ini terfikir, lebih baim bersahabat di alam maya dari bersahabat di alam realiti. mengapa diri ini berfikir sebegini ya? banyak sebabnya.. di alam maya, kami berkongsi ilmu2 akhirat. dan banyak pertukaran pendapat berlaku. dan dari sini kita dapat membentuk satu persekitaran yang sihat, di mana kumpulan yang inginkan perkongsian agama akan berkumpul dan bermulala diskusi. dan disebabkan masa yang terlalu terhad, perbincangan banyak berkaitan dengan ilmu2 yang berguna. jika di alam realiti, perbualan lbh kpd duniawi...
persahabatan yang terjalin melalui facebook lebih bernilai bagiku kerna pengertian persahabatan kpd mereka lbh nampak nilainya. mereka lbh mnghargai shbt2 persahabatan lbh kpd niat kerna Allah. jika di alam realiti, bersama kerana ini kan kebaikkan sahaja. dan hanya untuk kepentingan semata. dari situ aku mulai menilai. bukan ingin mengatakan shbt di sekitarku miliki perilaku buruk, tetapi, aku lebih nampak akan keikhlasan shbt2 di alam maya berbanding di alam nyata. shbt2 di alam nyata juga miliki sifat2 yg baik..dan tdk ku nafikan..brshbt d alam nyata ini membuatkan kita mngetahui skap sbnr mereka..namun bila kita terlalu mengenali seseorang akan membuatkan kita menegur khilafnya..dari situ wujudnya jurang..bila dah di tgur pasti ada yang terasa..apa2 pun..diri ini sgt2 beruntung dipertemukan dgn shbt2 semua..tdk smua yg kita inginkan akan kita dapat..dan hargailah apa yg di depan mata kita..itu adalah keutamaan..utamakan yang ada...kerna bila hilang atau perginya ia..tdk lah kita menyesal jika kita ada menghampakan dia..
persahabatan mengajarku byk perkara..dari situ kita berjmpa pelbagai karenah manusia...moga diri ini akan mnjdi shbt yg baik..ampun dan salah hrp di mafkan..moga ukhuwah trus berkekalan,.wassalam..

No comments: