muqaddimah

"Allah (sentiasa) hendak meringankan (beban hukumnya) daripada kamu, kerana manusia itu dijadikan berkeadaan lemah" (Surah An-Nisa:28)

flower

Tuesday, September 27, 2011

motivasi diri ini

pengembaraan ku hari ini tiada yang ingin ku ceritakan. cuma terkadang pengalaman lama kembali menjengah di mindaku. tiada apa yang mampu ku ucapkan, tiada apa yang mampu ku luahkan, tiada apa yang mampu ku keluhkan. kerna segalanya sudah termaktub buatku. segalany ku terima. dan sehingga ke hari ini, tidak jemu untuk ku ingatkan diri yang kerdil ini akan segala kepahitan dan kesedihan adalah dariNya dan tentunya ada hikmah di sebalik kejadian. walau apa pun, si pengembara perlu meneruskan pengembaraannya..sebagai hamba,,,yang diutuskan untuk menjadi khalifah di bumi ini. jadi, perlu diingatkan ya buat pengambara....sesungguhnya,kehidupan ini bukan untuk kehidupanmu dan kesenanganmu semata, tetapi ada misi yang kamu kerna buat! menghambakan diri kepadaNya, menjalankan kewajipan sebagai anak dan pelajar. tolak ke tepi tentang hati dan peribadi. tumpukan pada pelajaran! fokuskan kpd penghambaan kpdNya.
pengalaman mematangkan kita.dan mengajar kita banyak perkara,,,jadi...tak perlu bersedih dan tak perlu bermenung..kerna akan ada kemanisan di penghujungnya. insyaAllah. yakiniNya!tiap yang hadir pasti akan pergi, kerna ianya sebagai pinjaman buat kita. ketahuilah wahai mujahidah....dirimu di sini hanya untukNya.hadirnya diri mu di sini adalah untuk mentaatiNya..jangan pernah lupa akan kejadianmu!sedarlah!tanpaNya,dirimu tidak punya sesiapa..!kuatkan diri!semangat!pengembaraan perlu diteruskan!


selagi tidak temui titik noktah dalam pengembaraanmu,jangan cuba untuk rebah!kerana banyak perkara yang perlu kamu kerjakan!bangunlah!
pengabdianmu pada Dia..jadi, teruskan berjuang demiNya..
kehidupan ini Dia yang sediakan buatmu, gunakan sebaiknya,percaya pada janjiNya,kuatkan keazaman! sesungguhnya perkara semalam adalah sejarah...biarkan ia berlalu....lepaskan bebanmu, masih jauh perjalanamu...jangan kerna beban itu, kamu rebah di tanpa hala tuju.
pegang janjiNya!yakini ketentuanNya!kuatkan pegangan pdNya..insyaAllah...pasti temui hikmah sebaliknya..(",)

No comments: