muqaddimah

"Allah (sentiasa) hendak meringankan (beban hukumnya) daripada kamu, kerana manusia itu dijadikan berkeadaan lemah" (Surah An-Nisa:28)

flower

Wednesday, November 2, 2011

its me!!


Alhamdulillah. Selama 20 tahun sudah Allah memberikan kesempatan untuk diri ini hidup. Kehidupan yang sempurna! Miliki keluarga, sahabat dan agama! Sedar atau tak, ke mana kita pergi, pasti kita disediakan dengan undang-undang. Segalanya bertujuan untuk menjaga keharmonian. Dan islam juga ada undang-undangnya, iaitu syariat. Hidup, jika tiada rules, tiada gunanya. Peraturan yang mendisplinkan kita, dan membezakan kita dengan binatang. Dengan peraturan kita lebih teratur dan kehidupan lebih baik. Peraturan mendidik kita menjadi seorang yanag berguna. Hidup ini mudah. Kita hanya perlu megikut ketetapan yang diberikan kepada kita. “jangan menjadi musuh bagi undang2 kerna kita akan berhadapan dgn undang2” . itulah kenyataan nya. Jika kita melanggar undang2, kita akan didakwa dengan berpandukan undang2 yang telah ditetapkan. Oleh itu, “jadi sahabat kpd undang2, dengan itu, kita akan ditakuti dan dihormati”.
Pengalaman mendewasakan ku. Dan pengalaman juga perubahan guru terbaik ku. Setiap yang berlaku ke atas ku pasti memberikan kesan kepadaku. Walau sepahit mana pun pengalaman yang ku timba, segalanya tidak bisa berlaku tanpa izinNya. Oleh itu, hati ini dibuka untuk menerima segala dugaanNya. Kerna “tidak Dia uji ku tanpa sebab” dan “Dia tidak akan uji sesuatu yang tidak mampu aku tanggung”. Kehidupan itu terkadang menakjubkan! Kerana apa yang kita fikirkan, itu yang akan berlaku. Sebagai contoh, jika kita merupakan seorang yang suka berfikir positif, hanya perkara positif yang akan berlaku kepada kita. Manakala bila kita hanya memikirkan negatif, ianya akan menjadi realiti. Kita adalah apa yang kita fikirkan. Mulai sekarang, cuba menjadi seorang yang positif, kerana ianya akan memberikan kesan kepada kita. Tiada yang mustahil. Cuba lihat segala hal dan yang berlaku itu dari sudut positif, hati kita akan lebih tenang dan damai. Perkara postif akan lebih banyak berlaku dalam kehidupan kita. Jadi, pupuk dan bentuk diri untuk menjadi seorang yang positif. insyaAllah, kita akan berhadapan dengan perkara positif.
Apa-apa pun, percayakan diri dan Ilahi.... dengan itu, kita akan menjadi lebih yakin...

No comments: