muqaddimah

"Allah (sentiasa) hendak meringankan (beban hukumnya) daripada kamu, kerana manusia itu dijadikan berkeadaan lemah" (Surah An-Nisa:28)

flower

Monday, January 23, 2012

cerpen~


“Alhamdulillah! Syukur pada Ilahi, kerna Dia kita berjaya menamatkan diploma kita. Dan kini telah berada di degree pula” keringan terpancar di wajah Wardah. Kini Wardah melanjutkan pelajarannya dalam perakaunan di Universiti Malaysia Pahang.
“ Tahniah Wardah! Abang bangga dengan sayang abang” tanpa Wardah sedari, Zahid, suaminya berada di belakangnya. Sahabatnya yang lain tersenyum melihat pengantin baru itu. Keluarga Wardah turun pancarkan senyuman. Setelah hamper 2 jam di perkarangan dewan utama di UITM Shah Alam, kini mereka mulai beredar ke Pahang.
“ Mak cik Wardah, cantiknya mak cik!” puji Azlin yang kini sudah 3 tahun. Zahid mengenyitkan matanya ke arah Wardah. Tika itu wajah Wardah mulai merah. Kereta myvi  yang di hadiahkan oleh pak andak Daud itu telah menjadi miliki Wardah kerna berjaya melanjutkan ijazah dan hadiah perkahwinannya. Walaupun Wardah dna Zahid berkahwin muda, rezeki mereka melimpah ruah. Zahid yang kini tidak berhenti menjadi pendakwah bebas di university dan masjid-masjid sekitar pantai timur. Telah 2 tahun juga Zahid kembali ke Malaysia. Setelah berkahwin dengan Wardah, dia membatalkan hajatnya untuk melanjutkan pengajiannya dan cita-cita menjadi ulama. Dia hanya menjadi penceramah dan pendakwah bebas di Malaysia. Itu sudah cukup baginya. Kerna Dia telah berjanji untuk membawa zaujahnya ke jalan yang di impikan. Bertuahnya Wardah memiliki suami sebaik Zahid yang sanggup berkorban apa saja untuk dirinya.
Setahun sudah mereka bergelar suami isteri, dan ini kali pertama Zahid dan Wardah dapat berkumpul bersama keluarga Zahid untuk acara Maulud. Bukan sengaja mereka tidak menghadirkan diri, tetapi masing-masing sibuk. “ Assalamualaikum walid, umi” Wardah mulakan perbualan lalu disalami kedua mertuanya. Umi balas dengan senyum kelat dan walid dengan muka yang masam mencuka. Namun tidak sedikit senyuman di wajah Wardah berkurang. Zahid mula merasakan hati zaujahnya mulai terluka. Dia benar-benar malu, namun dia kuatkan juga untuk berdepan dengan keluarganya. “ Wardah!!!! Rindunya dengan kamu!” kak Nur mula menegur Wardah yang amat dirinduinya. Walid terus berlalu ke sahabatnya dan begitu juga dengan umi.
Di suatu sudut kecil, Wardah dan kak Nur berbual. “ Wardaah semakin comel la. Manis je muka. Berbadan dua ke?” usik kak Nur. “ Tidak lah akak. Saya kan masih belajar. Abang Zahid tak nak lagi. Dia tak nak saya susah” ujarnya.
Setelah setengah jam mereka berbual, kak Nur mulai memancing Wardah untuk berkongsi kesedihan Wardah yang tersinggung dengan mertuanya. “ Wardah okay? Tak nak share apa-apa dengan akak?” kak Nur mulakan pertanyaan. Wardah hanya tersenyum. Dia tidak pernah ingin berkongsi kesedihannya mahupun menceritakan kesedihannya dengan perilaku mertuanya pada sesiapa, mahupun pada suaminya. Dia tak nak memburukkan orang tuanya. Walhal, hanya Ilahi yang mengetahui apa yang tersirat di hatinya. Hatinya berdarah dan menangis oleh kerna perilaku mertuanya.
“Tidak apa lah akak. Abang Zahid dapat melembutkan hati ayah Wardah, mengapa tidak Wardah kan? Wardah tidak punya rasa dendam pun dengan walid dan ummi. Mereka seperti mak ayah Wardah. insyaAllah, suatu hari nanti, mereka akan terima Wardah. Itu Wardah yakin. Sesungguhnya, untuk mendapatkan cinta mereka itu begitu sulit ya akak? Bagaimana lah Wardah mendapatkan cinta Ilahi? Kerdilnya diri ini” tiba-tiba air mata Wardah menitis dengan lajunya. Akak Nur menyekat helaan titisan mata itu lalu kepada Wardah dilentokkan ke bahunya dan tubuh kecil Wardah itu dipeluknya erat.
Dalam perjalanan ke rumah mereka, Wardah hanya diam. Zahid sudah dapat meneka apa yang terbuku di hati bidadari dunia dia itu. Dia benar-benar merasa berdosa dan sedih akan apa yang dah berlaku. Sepatutnya dia tidak perlu membawa Wardah ke majlis itu. Kerna itu hanya akan menambahkan luka di hati Wardah.
Usai solat isyak, Zahid memegang erat tangan Wardah. Tika itu matanya berada tepat dan pandangannya tepat mengena wajah manis Wardah. Wardah hanya mampu menunduk. “ Sayang, lihatlah mataku ini”lembut Zahid menyatakannya. Perlahan-perlahan Wardah menaikkan wajahnya. Tika itu, tangan Zahid mula mengusap wajah kecil Wardah lalu berkata “ saying sedih dengan peristiwa siang tadi?
“ Wardah tak pernah nak marah dengan apa yang berlaku. wardah yang terima dan menginginkan jalan ini. Dan Wardah tak menyesal”ujarnya lembut.
“ Bukan itu jawapan yang abang nak dari sayang. Abang serba salah sangat-sangat. Abang ingat waktu kita nak kahwin dulu. Keluarga abang membantah keras. Begitu juga dengan ayah Wardah. Tapi kini ayah Wardah dah menerima abang. Tapi orang tua abang? Masih melayan Wardah seperti orang luar. Majlis di rumah Wardah di sambut dengan meriah. Tapi di rumah abang? Wang hantaran, mas kahwin, hantaran, semuanya banyak di belah Wardah tapi......”kata-kata itu mati. Jari kecil Wardah menutupi mulut Zahid membuatkan Zahid diam seketika. “Wardah tak pernah nak mengungkit semua tu abang. Wardah tak pernah nak mendapatkan lebih dari apa yang Wardah ada. Allah memberikan abang kepada Wardah, itu sudah cukup baik. Abang merubah Wardah menjadi wanita yang lebih sempurna dan baik. Membentuk keluarga Wardah dengan baiknya. Wardah dah cukup bangga dengan abang. Abang berjaya menambat hati ayah. Macam itu juga Wardah, Wardah nak umi dan walid menerima Wardah. Dan Wardah percaya, suatu hari, ianya akan berlaku.
Air mata mulai membasahi pipi Wardah, zahid mulai serba salah. “maafkan abang sayang.. abang tak boleh jadi yang terbaik. Tak dapat memberikan yang terbaik”Zahid mulai menunduk.
Kini tangan kecil Wardah mulai hinggap di pipi Zahid. “ Abang, dah jadi yang terbaik. Abang, kalu Wardah inginkan kekayaan, suami yang berkerjaya, Wardah dah lama pilih lelaki di university Wardah. Tapi Wardah tak terima. Itu kenapa abang?? Erm? Itu semua kerna Wardah dah tercipta untuk abang. Wardah yakin yang abang boleh bentuk Wardah menjadi yang terbaik. Wardah hanya nak seorang suami yang bias memegang tanggungjawab sebagai suami Wardah. Dan seorang yang boleh mendidik keluarga Wardah kepada sebuah keluarga yang sempurna. Kerna Wardah tak mampu, Wardah perlu mencari seorang lelaki yang mampu membawa Wardah dan keluarga ke jalan yang baik. Yang Ilahi anjurkan. Itu saja”lancer kata-kata Wardah.
Sejujurnya, telah ramai yang ingin melamarnya, namun, Wardah menolak. Kerna dia lebih tertarik dengan peribadi Zahid.
“Abang, pengorbanan abang terlalu banyak. Menerima Wardah dan keluarga yang serba kekurangan ini. Membatalkan impian ke Yaman dan menjadi ulama. Semua tu buat Wardah merasa lebih bersyukur. Ketahuilah wahai habibi ku, sesungguhnya diri ini tenang dan berasa selamat bersamamu. Percayalah Ilahi temukan kita dan satukan kita kerna kita adalah jodoh yang telah ditetapkanNya di Luh Mahfuz... yakinilah itu. Dan diri ini amat menyayangimu dengan segala kelemahan yang ada padamu.. sedikit pun tidak mengurangkan cintaku padamu.
“ Alhamdulillah. Anak pertama pasangan Wardah dan Zahid kini telah selamat dilahirkan. Uwais Al-Qarni! Itulah nama yang menjadi pilihan mereka berdua. Dan sejak kelahiran Qarni, Wardah telah diterima sebagai menantu oleh umi dan walid. Setelah sebulan Wardah menamatkan degree, kini dia telah selamat melahirkan seorang bayi comel.
Sesungguhnya pengorbanan dan kesabaran itu amat indah jika kita benar-benar ikhlas melakukannya..^^

2 comments:

Muhammad Yazid Rosly said...

Kesabaran perlu ada dalam sebuah perkahwinan. Barulah muncul nikmat tak terduga. Menarik cerpen ni.

Cuma komen sikit, kalau diperenggankan cerpen dengan baik, lebih mudah untuk dibaca. Apa-apa pun tahniah.


Nak berkongsi sebuah cerpen bertajuk "Hablur Oniks"

http://yazidrosly-mydablog.blogspot.com/2011/12/hablur-oniks.html

ukhti Nur said...

itu saja2 je..karya 25 min..itu yg berjaya disiapkan..sekdr perkongsi..ap yg terlintas di fikiran.btw..syukran ya shbt atas komen nya.insyaAllah..akan diperbaiki..