muqaddimah

"Allah (sentiasa) hendak meringankan (beban hukumnya) daripada kamu, kerana manusia itu dijadikan berkeadaan lemah" (Surah An-Nisa:28)

flower

Saturday, January 7, 2012

fitrah insani..

Assalamualaikum.apa khabar semua sahabat? semoga Ilahi sentiasa merahmati kalian.Ameen, insyaAllah.. untuk post kali ini, ana ingin berkongsi sedikit pendangan dan pendapat. kerna ramai dikalangan sahabat yang asyik mengeluh dengan masalah hati dan perasaan. maaf! post kali ini bukan nak mengaitkan sesiapa, tapi sebagai peringatan buat diri ini dan juga sahabat-sahabat.


"sesungguhnya aku menasihatimu bukanlah bererti aku lah yang terbaik dalam kalangan kamu. Bukan jua yang paling soleh dalam kalangan kamu, kerana aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak ada pendakwah. Maka jadi sikitlah orang yang memberi peringatan" Imam Hasan Al-Basri 

cinta! kasih dan sayang! semua miliki keinginan yang itu! begitu juga dengan diri yang kerdil ini. tapi, itu tak bermaksud kita bisa menyintai seseorang melebihi cinta kita pada Ilahi. sedarkah kita, selama ini kita hanya bergantung dengan Sang Ilahi. kita bernafas dengan bantuan Ilahi, kita hidup dengan belas kasihan Ilahi. mengapa mesti cinta kita tidak disandarkan padaNya? kenapa cinta kita pada makhlukNya melebihi cinta kita padaNya? apakah perasaan kita andai segala pengorbanan dan pemberian kita pada seseorang itu tidak dihargai? begitu juga dengan Sang Ilahi. adakah hanya bila kita susah, kita akan kembali padaNya? tidak zalimkah prilaku itu? subhanAllah, sesungguhnya kita telah menzalimi diri kita sendiri. mengapa kita mesti menjadi seperti kacang lupakan kulit? padahal kita bergantung padaNya.
wahai sahabatku sekalian,
berbaloikah sandaran cinta kalian pada seseorang itu? sudah hebatkah diri kita sehingga kita ingin mengatur kehidupan dan jodoh kita?? hebatkah kita mengambil tugas Ilahi? mampukah kita bertahan dengan pilihan sendiri? apakah sandaran cinta kita pada si dia? apakah hanya luaran yang utama? apakah cinta yang sementara itu membahgiakan jiwa? berbaloikan cinta itu?
wahai sahabat, Ilahi telah mengatur dan menyusun indah dan tersusun setiap kehidupan kita. dari lahir sehingga nyawa berakhir?

sahabat,
diri ini tidak snaggup melihat dirmu terus jauh dari landasan Ilahi. ber couple itu bukan la suatu yang indah dna baik. janganlah dirimu mulakan yang halal dengan perkara haram. biarkan Ilahi dengan rencanaNya yang jauh lebih hebat dari perencanaan kita yang kerdil ini.
sahabat, dri ini jua merupakan insan biasa,miliki naluri ingin disayangi. namun,ku cuba untuk bertahan kernaNya. sungguh! bukan senang menghadapi keadaan persekitaran yang kita lalui sekarang. dunia semakin mencabar dengan sikap manusia yang semakin jauh tersasar. islam dipandang pelik dan kemungkaran dipandang biasa.

subhanAllah..duhai sahabat,
kita di sini bukan sekadar untuk bercinta. tapi, untuk menjadi khalifah. bukan untuk menyia-yiakan waktu dan peluang, tapi menggunakan itu untuk berjuang.bukan membazirkan air matamu untuk si dia, tapi tangislah kamu dalam tangisan keinsafan kepadaNya.bukan menjadikan kamu lalai kepadaNya,tapi memberikan peluang untuk kita mengenali driNya.

semoga pilihan Dia itu menjadi yang terbaik buat kita. yakini janjiNya. cinta itu perlu tapi biarlah buat yang satu,,sebelum akad itu berlaku, sayangilah dia sekadar saja. suatu hari, rahsia pasti terjawab..percayalah..Dia lebih Mengetahui segalanya.....

1 comment:

inni akhafullah said...

btol 2 btol..jgn mencintai ssorg mlbhi cinta kita pd Ilahi..ssguh nya Allah pasti beri kan kita yang terbaik untuk kita..=)