muqaddimah

"Allah (sentiasa) hendak meringankan (beban hukumnya) daripada kamu, kerana manusia itu dijadikan berkeadaan lemah" (Surah An-Nisa:28)

flower

Thursday, February 23, 2012

-nothing to display-

Dalam melewati kitaran kehidupan yang dijalani, terkadang kita terlepas pandang akan haq yang perlu kita tunaikan. Allahurabbi... ampuni hamba ini yang sering leka dan alpa.. bukan niat untuk mengabaikan tanggungjawab, tapi kekuranganku......
sedar atau tidak, usia semakin meninggat dewasa. apakah kita semakin bahagia?? atau terus sengsara? ketahuilah wahai hati, bahagia itu akan wujud bila Ilahi sentiasa menjadi tempat kita meminta dan kembali. kesengsaraan pula bukan kerna tidak sayangNya Dia pada kita, tanpa kerna kasih sayangNya itu, kita diuji. hebatNya Allah, Dia menyintai kita dengan ujianNya.. maka redhailah akan tiap titipan tarbiahNya..dan tenangkan hati untuk membina kekuatan dalam depani cabaran.
ujian yang paling lemah dan sulit dalam usia remaja ini adalah hati, cinta dna kasih sayang. kerna di tahap ini lah kemuncaknya keinginan kita untuk saling berkasih sayang. tapi apakah matlamat menghalalkan cara??
Allah memberikan akal untuk kita mengimbangi tiap yang kita lakukan. kerna itu, gunakanlah ia sebaiknya. benar! kadang, kehendak hati sukar ditewas, namun, ingatlah, kita hidup harus punya prinsip dan berpegang pd syariat. jangan menjadi seseorang yang tidak punya prinsip mahupun langgar dari syariat. untuk mendapatkan yang terbaik itu, harus menggunakan jalan yang terbaik.
hati, itu suatu yang sulit untuk dibincangkan. mengapa?? kerna hanya ALLAH yang mampu mengawalnya..
sesungguhnya bukan suatu yang amat disukai untuk diri ini membincangkan hal ini, tapi keadaan yang dihadapi, membuatkan diri ini ingin berkongsi. semoga pihak yang berkenaan memahami apa itu ertinya MENYINTAI DAN KASIH SAYANG.
 ingin berkongsi sedikit kata2..

"aku lebih suka engkau menyimpan hasrat hati itu demi untuk menjaga kesuciannya dari engkau nodainya dengan janji manis dan kepalsuan dalam bicaramu"



No comments: