muqaddimah

"Allah (sentiasa) hendak meringankan (beban hukumnya) daripada kamu, kerana manusia itu dijadikan berkeadaan lemah" (Surah An-Nisa:28)

flower

Friday, March 2, 2012

jujur! Aku dalam bahagia..:)


Assalamualaikum semua...apa khabar?? Semoga sihat ya?? Ukhti nor di sini! Ini berkongsi kisah yang insyaAllah, terindah buat diri ini juga shbt2 yang membacanya.. kisah kebesaran Ilahi dalam ketetapanNya. subhanAllah! Dirimu begitu agong! Sungguh! Cinta ini padaMu semakin menebal ya Rabb.. hati ini semakin berkobar-kobar untuk menghadapMu. Segala yang Engkau tetapkan sungguh! Itu yang terbaik. Pada mulanya, aku hanya memikirkan waktu hujung minggu yang kesunyian dan ditemani dengan air mata, dek kerna tidak dapat pulang ke rumah. Allahuakbar! Itulah perasaan seorang “perantau”..haha.. tapi jujur! Allah itu menyediakan suatu yang lebih indah! Yang tak dapat ku fikirkan. Dia mendatangkans seorang mujahidah yang amat3..... ku rindui! Kak haziqah! Naqibahku waktu usrah dulu. Jujur, aku amat merinduinya. Petang itu, hariku hanya berteman dengan air mata. Kerna sendirian di bilik. Roommate semua balik ke rumah. Lebih menyedihkan diri ini memerlukan seseorang untuk berkongsi sesuatu. Namun, Allah itu lebih mengetahui. Petang semakin menghampiri waktu pertukarannya. Hp ku berbunyi. Mesej!
FROM: KAK ZIQAH
MESSAGE: ADIK ADA KAT MANA??
Melihat mesej itu, aku dapat meneka kakak yang kurindu ada di uitm jengka! Yes!
Setelah mesej, akhirnya akak dating juga dihadapan mataku. Terasa ingin sujud syukur waktu itu! Benar! Allah itu sebaik2 perancang. Dan kita tak pernah kesunyian. Kerinduan ku buat family terubat dengan kehadiran kak ziqah! Malam itu kami berbual panjang. Setelah solat maghrib secara berjemaah, al-Quran dibuka. Sungguh! Indah saat itu. Tidak akan pernah ku lupakan. Kalam Allah dibaca bersama! Satu persatu dikeluarkan indah! Sungguh indah! Akk memeriksa bacaan ku. Ada bacaan yang tidak dapat ku sebut dengan jelas.. jujur, dah lama juga tidak ku meng up date tajwid ku sendiri.. Allah, ampuniku. Malam itu berjalan dengan sungguh indah! Ukhwah disulami dakwah! Benar! Ia indah! Dapat ku rasakan kemanisan ukhwah itu dan manisnya perancangan Ilahi. Hamper menitiskan air mata kesyukuran ku. Namun, gagahi juga untuk mengelakkan dari “rosak” suasana..^^
Usai isyak, kami ke cafe dan tidak lama di sana. Makanan di pilih, dan kami kembali ke bilik. Setelah makan, kami menyambung cerita. Dan menonton movie...itu lah kija aku..^^
Apa yang nak diselitkan di sini, mungkin benar, perit bila mana kita mengharapkan sesuatu, tapi tidak dapat kita tunaikan atau miliki, namun ketahuilah sahabat, Allah punya perancangan yang jauhhhhhhhhhhhhhh...lebih indah dari apa yang kita gambarkan. Dan percayalah, tiap titisan air mata kita, itu tidak pernah Dia perkecilkan. Sebaik mungkin Dia aturkan untuk kita. Bersangka baiklah padaNya. Sesungguhnya Dia sentiasa memberikan yang terbaik..dan Dia juga menginginkan yang terbaik dari kita..:)

5 comments:

inni akhafullah said...

alhamdulillah..sentiasalah berbahagia sahabat ku..=)

ukhti Nur said...

jazakillah ya ukhti..^^
sesungguhnya Dia paling ketahui ap yang tidak kita ketahui..^^
insyaAllah..smoga dirimu juga sntiasa berbahagia..^^

~ AlFaqeerah Ila Rabbi ~ said...

Salam dik...:)

Bahagia melihatmu sayang, senyumlah...memang dirimu layak merasainya, Allahu Rabbi!

Salam kasih adikku <3

ukhti Nur said...

salam kak..:)
syukran...bhgia lgi..bila dipertemukan insan2 sebaik kalian..sebaik ukhti iman..thnx 4 everything..be with me..tatkala susah mhupun senang..uhibbukifillah!:)
salam kasih juga buat kakak ku..<3

ukhti Nur said...

salam kak..:)
syukran...bhgia lgi..bila dipertemukan insan2 sebaik kalian..sebaik ukhti iman..thnx 4 everything..be with me..tatkala susah mhupun senang..uhibbukifillah!:)
salam kasih juga buat kakak ku..<3