muqaddimah

"Allah (sentiasa) hendak meringankan (beban hukumnya) daripada kamu, kerana manusia itu dijadikan berkeadaan lemah" (Surah An-Nisa:28)

flower

Monday, January 20, 2014

remind me of Allah

Bagaimana cinta yang ingin aku persembahkan pada Dia,sedang diri terus lena dalam dakapan dunia yang sementara. Bagaimana cinta yang ingin aku ungkap pada Dia sedangkan redhaNya kian kabur dari pandangan mata. Sungguh siapalah aku tanpa tarbiyyah dariNya. Aku kian lena dalam buaian nafsu dunia sedangkan aku sudah tidak punya masa untuk hidup dalam deru nafas lega.

                                Aku sudah tiada masa untuk terus bertekuk lutut dalam pelukan putus asa. Walau seribu langkah aku mendaki aku tetap akan berhenti seketika. Kadang kala tak terucap lelah di dada. Tapi masakan seorang pejuang akan berhenti dalam perjuangan. Inilah hidup yang di dalamnya penuh dengan mehnah ujian. Never give up. Mujahidah solehah yang mendamba kasih dan redha Allah akan sentiasa segar dalam ingatannya untuk terus mempersiapkan dirinya untuk ummah.

                                Muajahidah Allah itu bukan sempurna. Kadang kala dia mengulangi khilaf yang sama. Di saat itu juga Allah hadir menerangi laluan dengan pancaran hidayah dan Nur Nya. Allah tahu aku lemah,jadi Allah ajarkan aku tarbiyyah,yang melaluinya aku tersedar dan tersentap dari leka akan dunia yang sementara. Aku punya banyak jalan perjuangan yang melaluinya aku sudah tiada masa untuk berlengah lagi. Aku perlukan Allah lebih dari segalanya. Jadi,mengapa harus aku berdiam diri sedang hidayah Allah datang menjengah diri ini.

                                Mujahidah Allah itu mudah goyah. Dari itu ada tarbiyyah yang sangat banyak mengajarnya akan erti mujahadah yang sebenar. Kata seorang sahabat “ you know how to control your own heart”. Termangu aku sendirian memperbaiki fikiran yang kian kusut waktu ini. Aku tersenyum lalu aku bangkit walau sakitnya sangat terasa. Aku yang mulakan pergolakan jadi aku sendiri yang perlu menyelesaikannya dengan fikiran matang seorang pejuang agama Allah.

                                Menjadi pejuang agama Allah bukan menjadikan dia untuk bangkit memperbaiki ummah semata. Tapi ia dimulakan dengan langkah pertama memperbaiki dirinya sendiri. Allah tahu aku lemah,jadi Allah ajarkan aku bagaimana untuk kuat dengan pergantungan dan pengharapan itu pada Allah. Allah tahu di hadapan ku ini punya banyak lagi aral rintangan dalam medan dakwah,yang melaluinya aku perlu untuk bijak mengatasi dan menyelesaikan masalah dari seremeh-remeh perkara hingga ke besar-besar perkara.

                                Mujahidah Allah yang bersiap untuk turun dalam medan dakwah dengan sebenar-benarnya perjuangan tetap perlu memperbaiki hatinya. Jadi,usah usik lagi hati ini. Hati ini milik Allah. Aku sedang berusaha keras untuk menjaga hati ini untuk terus sepenuhnya menyerahkan hati ini pada Allah. Mintalah pada Allah dengan sepenuhnya pengharapan. I’m not noble person as you think.

                                Mujahidah Allah yang walau hebat dia berhujah mahupun hebat dalam penulisannya seperti dakwaan orang lain,dia bukan perfect mahupun hebat seperti sangkaan orang. Dia tetap berusaha keras memperbaiki dirinya. Moga maghfirah Allah mengiringi aku dan diri kalian. Remind me of Allah if indeed your love for me is true..

from : fb permata islam

No comments: