muqaddimah

"Allah (sentiasa) hendak meringankan (beban hukumnya) daripada kamu, kerana manusia itu dijadikan berkeadaan lemah" (Surah An-Nisa:28)

flower

Saturday, May 17, 2014

selamat tinggal ummi..

17 mei 2014, saturday

tiga hari sudah di kau meninggalkan aku. tidak sempat untuk ku ucapkan selamat hari guru wahai ummi. panggilan keramat yang kau nantikan tapi tidak sempat untuk aku ucapkan buatmu untuk ucapan hari guru tahun ini. allah maha mengetahui dan aku harus mengakuinya. berimankah aku jika aku menolak ta'dirNya? sedang aku tahu Dia lah yang terhebat. kerna kau tidak mengajarkan kepada aku untuk menderhakai Tuhan kita, yakni Allah. ummi, biar jauh kedudukan kita ku yakin, engkau mulia di pandanganNya. jasa, pengorbanan mu buat islam cukup besar. masakan Allah menyiakan pengorbanan insan dan hamba sebaikmu.
jujur, hati ini bagai terhenti seketika tika mendengar pemergiaanmu. mana kuburmu?? mana kain yang mengkafankanmu?? aku ingin melihatnya. hatiku mulai memberontak. mengapa segalanya diragut?? namun aku pasrah. aku tidak selayaknya memilikimu. kerna darah ini tidak mengalir sealiran denganmu. engkau hanya ummi angkat dan panggilan itu hanya bisa ku ungkapkan 5 kali sebelum pemergianmu.. kau tersenyum. hatiku berbunga bahgia, namun ketahuilah saat ini, hati ini tidak lagi seindah hari lalu. tapi aku cuba untuk menerima, pasrah dan redha akan ta'dirNya. kau ungkapkan perpisahan untuk dunia dan aku kerna dan tika itu kau mulai cipta pertemuan dengan Sang Khalid yang lebih bermakna kasih sayangNya dan kau kan bahgia bersamaNya..aamiin...

No comments: