muqaddimah

"Allah (sentiasa) hendak meringankan (beban hukumnya) daripada kamu, kerana manusia itu dijadikan berkeadaan lemah" (Surah An-Nisa:28)

flower

Sunday, March 1, 2015

Rabiatul Adawiyah - kembara wali diuji lagi (part3)



Suatu hari, di saat Rabiah keluar seorang diri, tanpa dia sedari, selain dirinya, terlihat keberadaan dua lelaki yang sedang mengintipnya. Rabiah rebah dijalanan akibat kepalanya diketuk dengan sebatang kayu. Setelah sedar dari pengsan, Rabiah melihat tiga orang lelaki dan beberapa tahanan bersamanya. Rabiah tersenyum. Dia merasa Allah sedang menguji keteguhan cintanya dan janji manisnya untuk setia di jalan Ilahi. Tanpa Rabiah sedar, senyumannya menjadi perhatian salah seorang menjahat itu. Lalu ditegur penjahat itu. Rabiah hanya tersenyum dan menasihati lelaki itu agar bertaubat dan memilih jalan yang lebih baik. Teguhnya hati seorang hamba. Walau diuji, namun tidak lokek untuk dirinya mengajak hamba lain bersama mentoati Pencipta. Tiada sedikit pun kekesalan terbit di hati atas musibah yang menimpa dirinya. Keselamatannya tidak pernah dia ragui kerna Allah bersamanya.
Oleh kerna tubuhnya kurus melidi, Rabiah hanya mampu dijual dengan harga yang rendah. Dirinya hanya mengikut arus ta’dir yang terlebih dahulu tercipta buatnya di Luh Mahfuz sebelum dirinya turun ke dunia lagi. Senyumannya tidak pernah lekang di bibirnya. Namun disebalik senyuman itu, hatinya gugup memikirkan kerisauan kakaknya terhadap diri Rabiah. Rabiah berdoa agar Allah memberikan ketenteraman buat kakak-kakaknya.
Setelah Rabiah dibeli dengan harga enam dirham, hidupnya kini berubah menjadi seorang juwairiah. Namun, seperti sangkaannya, menjadi hamba bukan suatu yang indah. Dia bukan sahaja menjadi hamba kepada Ilahi, namun tika detik ini dia menjadi hamba kepada manusia. Walau bagaimanapun, Rabiah yakin, Allah yang menta’dirkan dirinya di dalam situasi itu. Sungguh! Tiada kekesalan atau khilaf di atas ta’dirNya. Menjadi hamba kepada tuan yang fakir iman dan akhlaknya begitu menguji dan menjadikan Rabiah bukan sekadar hamba yang toat, tapi sabar dan tabah. Menciptakan keperibadian yang lebih tinggi dan mulia. Walau kesulitan dan kesakitan yang dirasai, namun dia tahu, cinta Allah pasti ada buatnya. Rabiah bagai mendengar pujukkan Ilahi memohon dirinya bersabar, kerna kesusahan itu pasti lenyap bila Allah memberikan ganjaran yang lebih baik. Dia seakan sedang menikmati cinta Agung Sang Ilahi.
Dalam diseksa oleh tuanya, Rabiah masih sabar dan kemabukan cinta buat Sang Ilahi semakin terserlah. Semakin diuji semakin kuat keyakinan kepada Sang Ilahi. Sehingga Rabiah mampu menciptakan syair indah. Begitu mendalam cintanya buat Sang Pencinta Agung. Walau kemerdekaannya diragut namun dia percaya Allah sedang memerhatikannya. Rabiah tidak pernah berasa keseorangan. Bahkan dia seakan merasa Allah itu semakin hampir dengannya. Segala pengorbanannya untuk cinta Agung itu dirasa amat berbaloi.
Dari satu musibah ke satu musibah yang Rabiah lalui. Kini, Rabiah hampir menjadi mangsa perkosa seorang lelaki sewaktu dirinya pulang dari pasar. Namun, Allah tidak pernah mengabaikan hamba yang telah mengabdikan diri kepadaNya. Allah menghantarkan segerombolan penduduk untuk membantu Rabiah. Setelah perbincangan berlangsung, Rabiah memaafkan lelaki itu dan dia mendoakan agar Allah memberikan hidayah doa kepada lelaki itu. Sungguh pekertinya mulia. Walau dilayan buruk, namun tiada balasan atau dendam yang dihamparkan. Bahkan peluang untuk lelaki itu bertaubat.
Setiap lembaran kehidupan dan kesusahan yang dihadapi insan bernama Rabiah, pasti dia mencari kekuatan dengan peristiwa-peristiwa hidup Rasulullah. Kerna itulah idolanya. Setiap sudut dan ceruk ujian yang melandanya menjadi saksi bisu. Allah Maha Melihat. Pengorbanan seorang hamba. Kesetiaan seorang hamba. Ketoatan seorang hamba. Dalam syahdu tangisan meratapi belas ehsan Ilahi.
Antara bait-bait doa Rasulullah yang menjadi ingatan dan sering bermain di mulut Rabiah:
“Wahai Tuhanku, selagi mana murkaMu tiada pada diriku, maka tidak kupeduli segala ujian dan derita ini kerna kelak aku tahu pertolongan lebih luas lagi untukku. Aku bernaung di bawah Nur daripadaMu yang bersinar terang menyinari tujuh petala langit dan sisi yang gelap. Aku memohon perlindungan daripada murka dan benciMu kepada diriku, namun Engkaulah yang selayaknya murka, dan padaku tiada daya serta upaya bahkan tiada jua kekuatan melainkan ihsan daripadamu”
Terkadang harus kita ingatkan, hidup ini tidak semestinya bahagia dengan kehadiran perkara yang kita sukai. Namun derita itu juga bahgia. Kerna dengan derita, kita semakin erat dan dekat dengan Allah. Itulah hikmah kita diuji. Allah ingin kita dekat dan bersamaNya. Jangan hanya mensyukuri kebahagiaan yang Dia kurniakan, namun hargailah setiap yang Dia datangkan kepada kita. Pasti ada tarbiah yang hendak Dia berikan kepada kita. Sungguh! Menjadi hamba itu penuh dengan kekurangan. Allah itu pelengkap kita. Dan tiada tempat untuk kita memohon hanya padaNya.
Dalam keangkuhan dan keegoan tuan Rabiah, Allah telah meletakkan satu titik keinsafan dalam hati dua jiwa itu. Dengan membuka sedikit ruang hati sepasang suami isteri itu, mereka akhirnya terbuka minda dan hati tatkala melihat kesetiaan Rabiah kepada mereka. Dan mereka terkesan bila mana melihat Rabiah begitu toat kepada Ilahi. Setiap pinjaman masa yang Rabiah minta dari mereka tidak lain hanyalah untuk bersolat. Rabiah tidak penah menggunakan alasan untuk merehatkan diri, tetapi meminta izin untuk mengerjakan solat. Hati kecil mereka diketuk dengan hidayahNya. Allah telah meletakkan suatu perasaan serba salah dan tidak tenang yang bersarang dalam diri dan fikiran mereka. Mereka berasa amat kesal dengan apa yang telah mereka perlakukan kepada Rabiah dan sampai satu malam, kekesalan itu semakin menebal.
Di satu malam yang hening, tuan Rabiah tidak dapat melelapkan matanya. Dia berasa hatinya tidak tenang. Dan perasaannya membuak-buak untuk memohon kemaafan kepada hambanya. Kuat hatinya menyatakan Rabiah itu wali Allah. Sesungguhnya wali itu diterjemahkan sebagai hamba Allah yang rapat dan dekat dengan Allah tanpa mengira jantina. Makam sorang wali itu adalah suatu anugerah Allah kepada hambaNya yang terpilih sahaja.
Malam itu, tuan Rabiah nekad untuk melihatnya di bilik. Setelah kedengaran suatu suara yang sayup dari bilik mereka, si suami menghampiri dekat ke bilik Rabiah. Alangkah terkejutnya dia tatkala melihat Rabiah yang sedang bertahajud di hamparan sejadah sambil disulami dengan esakkan tangisan syahdu seorang hamba yang sedang memendam kerinduan buat Ilahi. MasyaAllah begitu indah kenikmatan cinta yang Rabiah lalui. Tidak sekadar itu, si suami itu mendengar bait-bait doa yang terucap oleh Rabiah untuk memohon agar dibebaskannya sebagai hamba manusia kerna berkobar dirinya untuk kembali bertafakur dan menghambakan diri kepada Ilahi. Rindunya pada pengabdian yang sejati kian memuncak. Terlihat dirinya semakin lemah. Rindunya untuk Ilahi semakin tebal.
Setelah melihat peristiwa di bilik Rabiah, si suami menceritakan kepada isterinya. Lalu dirinya meritih mengeluh dengan penyesalan yang menggunung. Dia merasa amat kesal dan bersalah kerna meragut kebebasan Rabiah untuk menghambakan dirinya kepada Ilahi. Dia juga berasa amat takut tatkala bila melihat suatu cahaya yang terang menerangi bilik Rabiah. Cahaya itu seakan menghalangnya untuk mendekati Rabiah yang sedang bermadu kasih dengan Kekasih Agung. Benarlah apa yang dia rasakan, sungguh Rabiah seorang Wali Allah. Dan berdosanya dia yang telah meragut kebebasan Rabiah untuk beribadah kepada Allah.
Oleh kerana terbitnya kekesalan yang menebal, dan rasa serba salah di atas kezaliman yang mereka lakukan kepada Rabiah, setelah 10 tahun Rabiah menjadi hamba mereka, akhirnya mereka mengambil keputusan untuk memerdekakan Rabiah. Gembira sekali Rabiah tika itu. Tidak sabar untuk dia mengadu pada Pencinta Agung.  Allah memakbulkan keinginannya. Terbit sinar kebahgiaan di wajahnya. Sungguh! Allah itu Maha Mengetahui. Dia yang memegang hati hambaNya dan bila-bila masa Dia boleh membolak balik kan hati hamba-hambaNya jika Dia mengkehendakkinya.
Bagai orang mengantuk disorongkan bantal. Begitu lah keadaan yang menipa Rabiah. Hatinya berbunga mekar bila mendapatkan kemerdekaan yang selama ini dia impikan. Hari itu bagai indah buatnya. Bahkan seisi alam juga bersinar bagai merasai dan meraikan kemerdekaan Wali Allah ini. Sungguh! Jika Allah meredhakan kita, pasti seisi alam juga mendoakan kebaikan untuk kita, tetapi jika kita membuat Allah murka maka seisi alam jua akan murka kepada kita. Ketahuilah kita yang menentukan kehidupan dan arah hidup kita. Jika kehinaan yang kita pilih, seisi alam akan menghina kita, namun jika keredhaan Allah yang dituju, seisi alam juga akan meredhakan kita.
Alam ini lebih mulia dari kita. Jika kita perhatikan dengan mata kasar, mereka hanya ombak yang tidak berhenti membadai pantai, kicauan burung yang dirasa kebingitan, kokokan ayam dirasa bagai gangguan, tanah yang hina dan seisi alam tiada guna pada amatan mata kasar. Tapi ketahuilah segala suara alam itu, burung-burung, ayam, bunyian ombak, semuanya sedang memuji Allah, namun kita sendiri kita mengetahui bahasa alam mereka. Jadi, siapa yang lebih hina? Kita atau alam? Sedang kita hamba yang dijadikan sebagai khalifah. Namun, khalifah yang telah menzalimi diri dan seisi alam semesta?? Tidakkah kita malu akan diri dan kejahilan kita?
Seisi alam memuji Allah. Namun kita?? Berapa saat yang kita peruntukkan dalam memujiNya? Sedang dunia dan waktu hanya menjadi hamba buat dunia? Mari kita berfikir sejenak, apakah kita antara hamba yang membesarkan keaiban diri sendiri atau kita hamba yang mencuba untuk memperbaiki keaiban diri? Tututlah seberapa banyak doa serta kemaafan atas keterlanjuran kita. Kecintaan, kasih sayang? Di mana arah yang kita bawakan? Untuk dunia dan hamba atau Ilahi??
BERSAMBUNG....

No comments: