muqaddimah

"Allah (sentiasa) hendak meringankan (beban hukumnya) daripada kamu, kerana manusia itu dijadikan berkeadaan lemah" (Surah An-Nisa:28)

flower

Monday, May 17, 2010

pengorbanan

Pengorbanan??
Dari mana aku kenal dan pelajarinya??
Dari sekolah??
Salah satu silibus dia sekolah??
Dari seorang guru terkenal?
Dari seorang professor terkenal??
Dari seorang kaunselor terkenal??
Tidak!
Pengorbanan itu aku pelajari,
Dari kisah nabi,
Dari seorang wanita yang bergelar mak,
Dari seorang lelaki yang bergelar abah,
Dari seorang perempuan yang bergelar balu,
Dari seorang nenek tua yang menjaga 2 anak cacat,
Dari seorang isteri yang berkongsi kasih dengan 3 wanita lain,
Dari seorang abang yang berhenti sekolah demi kebahagiaan adik-adiknya,
Dari seorang kakak yang bekerja siang malam bagi menampung kehidupan keluarga,
Dari situ aku tahu apa itu pengorbanan,
Dan aku harap,
Aku mampu menjadi seperti mereka,
Berkorban segalanya demi orang yang tersayang.

kccik

No comments: