muqaddimah

"Allah (sentiasa) hendak meringankan (beban hukumnya) daripada kamu, kerana manusia itu dijadikan berkeadaan lemah" (Surah An-Nisa:28)

flower

Saturday, February 8, 2014

kehidupan

tika waktu semakin ligat berdetik. dari satu jarum ke jarum seterusnya, dari satu no kepada no seterusnya.. dari pagi beralih ke petang, dari sinaran mentari mulai bersinar sampai labuhnya mentari. tika itu, aku masih berada di tempat yang sama, tidak beralih walau seinci. namun hati ini sudah jauh ku bawanya.. tapi segalanya hanya mampu ku bawa dalam hati dan fikiranku.
segala majlis ilmu dan maulid tidak dapat untuk aku sertai. apakah kerna hinanya diri?? atau kerna Allah belum mengizini? namun hati ini ku bawa jauh menyelusuri segala yang ada dalam benak fikiranku. ingin ku luahkan, tapi pada siapa? jika diizinkan, segala majlis ilmu inginku hadirkan diri. bahkan mekah itu ingin sekali ku jejaki. tapi aku hanya hamba kerdil,tidak punya upaya untuk melakukan sesuatu tanpa izinNya.. cuti semesta kali ini hanya tarbiah dariNya yang aku perolehi. kesakitan, keperitan, penderitaan. semoga itu tanda kasihNya padaku.

ya Allah andai Engkau bertanya padaku apa yang ku mahukan saat ini?
Engkau jawapanku..
kerna Engkau memiliki segalanya.. bukan wang yang ku impikan, bukan juga kemewahan, tapi aku ingin menjadikan Engkau sebagai keutamaan dan cinta hatiku. aku mohon redhaMu ya Allah.
saat insan lain sedang sibuk mengisikan waktu mereka untuk percutian di pelbagai tempat. aku hanya Kau izinkan untuk menyendiri di kamar yang kecil ini. sejadah, kalamMu, tasbih.. itu menjadi temanku. apakah ini hidup seorang hamba yang Engkau redhoi? apakah ini yang Engkau mahukan dari seorang hamba??apakah ini jiwa seorang hamba??
tidak pernah satu kalam aku menyoalkan ta'dir ini. inginku keluhkan, tapi tidak mampu bertutur. jika insan lain merasa aku tiada kehidupan, itu hanyalah pada mata kasar. aku percaya ya Allah, bila mana aku semakin dekat denganMU, tika itu aku semakin dekat dgn KEHIDUPAN. sesungguhnya kematian itu bila hati jauh dan mati dari mencintai Ilahi.. dan kehidupan itu bila aku semakin dekat denganMu..
dan begitu juga menurut aku tentang RasulMu.. Muhammad saw tidak pernah wafat. bahkan semakin segar dan bhgia dengan kehidupan abadi baginda bersamaMu di sana. ya Allah, di saat malaikatMu mengambil rohku, maka tempatkan ia dikalangan hamba yang Engkau kasihi..sesungguhnya aku hanya bersama dengan perkara yang ku cintai.. dan aku harap itulah yang akan aku perolehi di sana kelak.. itulah kehidupan abadi bagiku bersama baginda dan para mujahidah dan mujahid yang soleh


No comments: